میرزا غلامرضا اصفهانی



میرزا غلام‌رضا اصفهانی (۱۲۴۶-۱۳۰۴ هجری قمری) از استادان خوشنویسی ایرانی و خط نستعلیق و شکسته‌نستعلیق 

میرزا غلامرضا اصفهانی از معروف‌ترین خوشنویسان دوره قاجار بوده‌است. میرزا در دوره‌ی حکومت قاجاریه بخشی از دوران حکومت محمد شاه و ناصرالدین شاه را در دوران عمر ۶۰ ساله‌ی خود سپری کرد. او شاگرد میرزا سید علی حکاک و هم‌دوره‌ی دو تن از بزرگان خوشنویسی یعنی میرحسین ترک و میرزا کاظم بود. میرزا غلامرضا در قلم‌های غبار تا کتیبه آثار درخشانی از خود بجا گذاشته است. همچنین باید گفت که میرزا غلامرضا نه تنها در خط نستعلیق از بزرگان عصر خود بود بلکه در نگارش خط شکسته نیز، سرآمد و صاحب سبک بوده است.


مهارت و چیرگی میرزا غلامرضا را باید در آفرینش آثار «سیاه مشق» او دید. آثار او از این نظر، در تنوع و تعداد در انواع اقلام ریز و درشت به تنهایی کافی است که وی را  در عداد استادان تراز اول قرار دهد.

میرزا غلام‌رضا مردی مسلمان، عارف، ادیب، دلسوخته و اهل معنی و اعتقاد بود. غلام‌رضا در ۵ سالگی به مکتب رفت پس از دو سال قادر به خواندن قرآن به‌تمامی شد. او در سنین پختگی و استادی، هنر خود را «توفیق خداوند عزوجل» می‌داند و آنجاییکه اوصاف هنرش را شرح می‌دهد، می‌گوید که «نه از باب خودستایی است بلکه محض بروز فضل یزدانی و نفس مسیحایی است»


میرزا در خاطراتش می‌نویسد که در رؤیایی صادقه به محضر امیرالمؤمنین علی(ع) شرفیاب شده و همین واقعه سیر زندگی او را دگرگون می‌کند. میرزا در قطعه‌ای به خط شکسته خفی می‌نویسد: «قریب هفت‌ سال از سنین عمرم گذشته در دبستان به خواندن قرآن اشتغال داشته. شبی به خواب، بزرگواری ارشادم نمود به تقبیل آستان شاه‌ اولیا در دنبالش شتافتم. در گوشه آن جا حضرت شاه اولیا ارواح العالمین له الفدا توقف داشتند. چون نزدیک‌تر شدم فرمود مشقت بیاور. علی‌الفور صفحه کاغذ و دواتی به حضور مبارک تقدیم نمودم. در وسط آن صفحه لام و الف و یایی نگاشته و فرمودند از این رو بنگار. فردای آن شب در دبیرستان معلم صورت خواب را سؤال نمود. این بنده حقیر ماجرا کماجرا باز گفت. دیگر حقیر را به تحصیل خط واداشت...»و این آغاز کار خوشنویسی او بود
.










برگرفته شده از سایت احمد سلطانیان



















































بیشتر بخوانید:

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پربیننده‌ترین مطالب

Featured Post

۲مرداد ۱۳۷۹ درگذشت احمد شاملو شاعر شاعران خورشید درخشان آسمان ادب ایران

  احمد شاملو ( ۲۱ آذر ۱۳۰۴ – ۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد و الف. صبح، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از ...

Advertisement

Main Ad

جدیدترین مطالب