مونیکا ارتل ـ نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم

 

اول ماه می روزی است که مونیکا ارتل، انتقام خون چه‌گوارا را از روبرتو چونتانیلا با سه گلوله گرفت. داستان مونیکا ارتل از زمانی آغاز می‌شود که چه‌گوارا در ۹ اکتبر ۱۹۶۷ توسط ارتش بليوي اعدام و بلافاصله بعد از مرگش بفرمان روبرتو چونتانيلا دستهايش  قطع می‌گردد.  وي به عنوان زني كه انتقام چه گوارا را از روبرتو با سه گلوله گرفت شناخته ميشود. روبرتو در زمره منفورترين افراد نزد انقلابيون جهان است.

مونيكا در ۷اوت ۱۹۳۷ در مونيخ بدنيا آمد. پدرش،يك فيلمبردار بود و بعداز جنگ جهاني دوم به بوليوي مهاجرت كرد. او در آنجا هم كار فيلمبرداري و هم كشاورزي ميكرد. داستان مونيكا از سال ۱۹۵۲ زماني كه ۱۵ ساله بود و به بوليوي آمد شروع شد.


مونیكا به بوليوي آمد و از پدرش فيلمسازي آموخت و چند فيلم ساخت. در سال ۱۹۵۸ با يك مهندس معدن كه وي نيز آلماني الاصل بود ازدواج نمود. مونيكا چندي در شيلي زندگي كرد اما به خاطر همسرش به بوليوي برگشت.

روياهاي مونيكا كه ميخواست در كاليفرنيا مستقر گردد به واقعيت نپیوست و در بوليوي ماندگار شد. در اين حال از همسرش جدا شد. مردمي كه وي در طول اين مسافرتها با آنها آشنا شد باعث گرديد كه مونيكا بطور ايدئولوژيك به چپ نزديكتر گردد.

مونيكا با  كمكهايي كه به خانواده هاي فقير ميكرد راديكالتر گرديد  و  سمپاتي وي به ارتش آزادي بخش  كه توسط ميليشیاهاي طرفدار چگوارا تشكيل شده بود، شروع گرديد.

تمام اعضاي گروه بال چپ براي گرفتن انتقام چگوارا هلاك بودند، و بزرگترين هدف روبرتو چونتانيلا، رئيس ارتش بوليوي كه مسئول قطع دستهاي چگوارا بعداز اعدامش بود. مونيكا كه در كمپ هاي چريكها آموزش ديده بود، تنها آرزويش مجازات روبرتو بود و اينكار را كرد.


روبرتو از دولت بوليوي خواست كه او را به آلمان بفرستد كه  از انتقام در امان باشد و جايش امن باشد. به وي بلافاصله يك پست جديد داده شد.

مونيكا، كه تصميم به مجازات روبرتو گرفته بود، با يك پاسپورت جعلي آرژانتيني ابتدا به سویيس و بعد به هامبورگ رفت. مونیکا در اول آوريل ۱۹۷۱  به كنسولگري بوليوي در هامبورگ رفت و بعداز وارد شدن به اتاق روبرتو، كلتش را از كيفش خارج كرده و با سه گلوله روبرتو را كشت.


مونيكا بعداز دوسال اقامت در فرانسه در سال ۱۹۷۳ به بوليوي برگشت. وي توسط كلاس باربي، يكي از مامورين دولت بوليوي كه مامور سركوب جنبش انقلابي در بوليوي بود در  ۱۲ مي ۱۹۷۳ كشته شد و در مكان نامعلومي دفن گرديد.

اشتراک:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

پربیننده‌ترین مطالب

Featured Post

۲مرداد ۱۳۷۹ درگذشت احمد شاملو شاعر شاعران خورشید درخشان آسمان ادب ایران

  احمد شاملو ( ۲۱ آذر ۱۳۰۴ – ۲ مرداد ۱۳۷۹) متخلص به الف. بامداد و الف. صبح، شاعر، فیلم‌ساز، روزنامه‌نگار، پژوهشگر، مترجم، فرهنگ‌نویس و از ...

Advertisement

Main Ad

بايگانی وبلاگ

جدیدترین مطالب